Zoeken in deze blog

Powered By Blogger

maandag 3 mei 2010

Eet wat je koopt en koop wat je eet


Voorraadkasten… Een bron van ergernis voor veel mensen. Waarom heb je destijds in hemelsnaam die drie potten Chicken Tonight gekocht, toen ze in de aanbieding waren? Dat vond je in de jaren ’90 al een matige saus voor over de kip. En toen je vanavond pasta nodig had, bleek je van drie soorten nog een handjevol te hebben. Natuurlijk allemaal met een verschillende kooktijd om al dente te raken. Linksachter staat een blikje ananasschijven op sap: over de datum natuurlijk. Zo kunnen we nog wel even verder gaan!

Het geheim van een voorraadkast-die-zin-heeft: eet wat je koopt en koop wat je eet.

Stap voor stap betekent dat:
1. Haal alles uit je voorraadkast. Gooi weg wat een verstreken houdbaarheidsdatum heeft. Wees ook kritisch op eeuwige achterblijvers: dat potje bruinroze paté uit je kerstpakket van vorig jaar ziet er niet smakelijk uit. De kans is dan ook klein dat je het ooit gaat eten. Weg ermee!
2. Sorteer wat overblijft in groepjes. Bijvoorbeeld Italiaans eten (pasta, tomatenpuree en sauzen), Aziatisch eten (noedels, rijst, kruidenmixen, kroepoek) en makkelijk eten (zoals soep, knakworstjes, Wereldgerechten).
3. Kijk welke maaltijden je hiermee kunt samenstellen en maak hier een lijstje van. Noteer op een boodschappenbriefje welke – verse – ingrediënten er nodig zijn om je maaltijden compleet te maken. Zo heb je de komende week tegen relatief weinig kosten je avondeten geregeld en raakt je kast ook weer wat leger.
4. Bekijk wat je regelmatig eet; leg daarvan een kleine voorraad aan. Zorg dat je van je lievelingsmaaltijden altijd een basisvoorraad hebt. Die lekkere pastasaus bijvoorbeeld, of tortilla pannenkoekjes als je houdt van Mexicaans eten.

Aanbiedingen in de supermarkt zijn verleidelijk, maar zorgen ook voor kastvervuiling. Vraag jezelf bij elke aanbieding af of je het écht gaat opeten/opdrinken. Of komt je koopimpuls ergens anders vandaan? Misschien vanuit het idee ‘dit koopje moet ik niet missen’.

Dat betekent dat je supermarkt een goede marketeer in dienst heeft, maar laat je niet gek maken. Houd je bij de producten die je ook echt gaat consumeren. Dat scheelt niet alleen een volle voorraadkast, maar ook nog eens een smak geld.

Foto: Flickr.com/kattebelletje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten