Zoeken in deze blog

Powered By Blogger

donderdag 24 maart 2011

In Het Donker Lijkt Alles Groter

Onderzoeken genoeg die vertellen over de effecten van werkdruk. 'Van hard werken is nog nooit iemand doodgegaan!' kun je niet met goed fatsoen roepen, als je weet dat er in de Japanse taal een eigen woord voor bestaat: karoshi. Nederlandse medewerkers wachten over het algemeen niet met vertrekken tot de baas naar huis gaat; toch is ook in ons land werkdruk een belangrijke oorzaak van ziekteverzuim. Vier handreikingen om beter om te gaan met je werkdruk.

Maak onderscheid tussen wat er van je wordt verwacht, en wat jij denkt dat er van je wordt verwacht. Weet je wat je taken zijn en welke output je levert in deze organisatie? Je functieprofiel is daar niet altijd geschikt voor, wél een regelmatig en open contact met je leidinggevende. Ben je nog bezig met de juiste prioriteiten? Zijn er dingen die je even op het sudderpitje kan zetten, omdat de organisatie juist ergens anders mee bezig is? Blijf goed aangehaakt, zodat je de energie die je hebt, steekt in de juiste dingen.

Maak inzichtelijk hoeveel tijd je werk kost. Op je actielijst schrijf je hoeveel tijd je ongeveer nodig denkt nodig te hebben voor elke taak. Dat helpt met keuzes maken ('Kan ik dit vandaag nog afronden?') maar toont ook aan dat sommige dingen niet haalbaar zijn. Vijf dingen die elk twee dagen kosten passen niet in één werkweek en kunnen dus ook niet allemaal een deadline over zeven dagen hebben. Vind je het lastig in te schatten hoeveel iets kost? Hou het drie werkdagen lang bij, op een tijdschrijfformulier dat tijd in kwartieren opdeelt (een voorbeeld kun je bij mij opvragen: karen@newbroom.nl). Je zult patronen leren herkennen.

Maak keuzes uit je acties. Als je weet dat sommige dingen niet haalbaar zijn, overleg je met je leidinggevende. Wat verwacht hij of zij? Waaraan kun je het beste prioriteit geven? Is er iemand die je hierbij - of bij een deel van het werk - kan ondersteunen? Is die mogelijkheid er niet, neem dan zelf een besluit. Als je twee uur tijd beschikbaar hebt en vier taken van elk twee uur, kun je beter aan allevier een half uur besteden, dan één taak de uitverkorene maken. Als je dat wel doet, blijven de drie andere knagen aan je geweten. Maak je met allevier een begin, dan kom je vaak tot nieuwe inzichten. Misschien kun je iets wel sneller doen? Op een andere manier? Samen met iemand anders? Combineren met een andere taak?

Vergeet niet: In Het Donker Lijkt Alles Groter. Als je 's nachts woelt en draait, in je hoofd e-mails aan het formuleren bent en blijft denken aan wat er nog moet gebeuren, is er iets vervelends aan de hand. Juist 's nachts lijken problemen vaak groter. Doe het licht aan, neem pen en papier ter hand, en SCHRIJF. Begin je zelf met af te vragen: 'Wat kan ik hier nu nog aan doen?' Heel vaak is het antwoord - althans, om half twee 's nachts zeker - gewoon: niets. Iets waar je over piekert kost je energie - pas op dat het niet weg blijft lekken, want je energie is geen oneindig reservoir. Eerder een batterij die je moet opladen. Schrijf dus op: wat ga ik morgen aan dit onderwerp doen? Een collega raadplegen. Navragen hoe het zit met XYZ. Met al deze informatie een opzet maken voor ABC. Haal het uit je hoofd! Met een vol hoofd - en met koude voeten - is het lastig in slaap vallen.

Beeld: Smiley Stew

Geen opmerkingen:

Een reactie posten