Zoeken in deze blog

Powered By Blogger

woensdag 22 december 2010

Drie gouden regels voor de post (kerstkaarten uitgezonderd)

Je hoeft niet thuis te werken om een thuiskantoor te hebben. Iedereen heeft wel zoiets, al is het maar een hoekje van de keukentafel. Je moet toch ergens je rekeningen betalen! Maar wat te doen met alle post die binnenstroomt...?

Drie gouden regels om overzicht te houden:

1. Beslis meteen wat je doet met wat er binnenkomt, op het moment dat je het openmaakt.Dat betekent niet dat je ook meteen er iets mee moet gaan doen, maar wel dat voor jezelf helder is wat de volgende stap is.

2. Geef je post of e-mail een plaats in de tijd en ruimte.
Tijd • Kijk of er een deadline aan vast zit (datum van een evenement, datum waarvoor je moet reageren op bepaalde post). Bepaal mede op basis daarvan wanneer je er tijd aan wilt besteden en schrijf dat in je agenda.
Ruimte • Maak vier plekken op of rond je bureau en in je inbox van de computer met de onderstaande functies:
a. Actie – dingen waar je iets mee moet doen
b. Afwachten – dingen die anderen moeten doen en waar je over een tijdje op terugkomt
c. Lezen – dingen die meer tijd kosten om rustig door te lezen
d. Bewaren – dingen waar je niets mee moet, maar die je wel moet bewaren

Van je post zijn dit bijvoorbeeld de volgende dingen:
a. Actie – rekeningen die je moet betalen
b. Afwachten – je laatste declaratie die je naar je ziektekostenverzekeraar hebt gestuurd
c. Lezen – tijdschriften, nieuwsbrieven, kranten-(artikelen)
d. Bewaren – je loonstrook, afschriften van je rekening

3. Wees kritisch over wat er binnenkomt: heb je de komende periode tijd en ruimte in je leven hiervoor?Je kunt niet alles lezen wat er binnenkomt; dan is je dag vol zonder dat er iets uit je handen komt. Probeer zo min mogelijk te bewaren; het is belangrijker om te weten waar je iets kunt vinden als je het nodig hebt. Internet is daar natuurlijk heel handig voor in te zetten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten